http://e-tramas.fi.mdp.edu.ar/index.php/e-tramas/issue/feed e-tramas 2022-07-31T00:00:00+00:00 Claudia Bonillo etramas@fi.mdp.edu.ar Open Journal Systems <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;"><strong><span lang="pt-BR"><em>e</em></span><span lang="pt-BR"><em>-</em></span><span lang="pt-BR"><em>trama</em></span><span lang="pt-BR">s </span></strong>es una revista científica que publica artí­culos originales, entrevistas y reseñas relacionadas con las siguientes temáticas:</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Videojuegos</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Aprendizaje basado en juegos</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Gamificación</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Laboratorios virtuales</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Simulación</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Realidad virtual</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* M-learning</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Ambientes de aprendizaje enriquecidos con tecnología</p> <p class="western" style="margin-left: 1.25cm; margin-bottom: 0cm;">* Ambientes personales de aprendizaje</p> http://e-tramas.fi.mdp.edu.ar/index.php/e-tramas/article/view/102 THE REPRESENTATION OF HIBERNO-SCANDINAVIAN MYTHOLOGY IN THE WITCHER 3: WILD HUNT 2022-07-30T21:16:10+00:00 Paula Martínez Bernal paula.martinezb1@um.es <p class="western" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"> In order to allow the player to participate in a more satisfying gaming experience, the need arises to develop the correct setting in the video game. Such is the case of </span><span style="font-family: Times New Roman, serif;"><em>The Witcher 3: Wild Hunt</em></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;">, developed by CD Projekt RED and published in mid-2015. The video game is based on the saga <em>The Witcher</em></span><span style="font-family: Times New Roman, serif;">&nbsp;published by the author Andrzej Sapkowski. For its part, the Polish company did not hesitate to work with historians to produce each kingdom of the Continent. Thus, in each territory, we can see how cultural elements from different civilizations and eras have been used and adapted to the needs of the videogame. </span></p> <p class="western" align="justify"><span style="font-family: Times New Roman, serif;"> This article focuses on unraveling the cultural elements of a specific kingdom: the Skellige Islands. Its historical basis is in the Hiberno-Scandinavian people, the Scandinavian population that settled in Ireland, Scotland, Wales, the Hebrides, Orkney, and Mann Islands as part of the expansion and colonization process of the Viking Age. Thus, it is possible to find numerous references to both Celtic and Scandinavian mythology throughout the archipelago, allowing us to approach this historical period playfully and attractively.</span></p> 2022-07-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2022 Paula Martínez Bernal http://e-tramas.fi.mdp.edu.ar/index.php/e-tramas/article/view/104 Mods. When the game is not enough. 2022-07-30T21:15:31+00:00 Juan Francisco Jiménez Abad jfja98@gmail.com <p>This paper seeks to study mods within the field of historical games, for which we will first seek to establish a definition of mod, elaborate on the emergence of the mod phenomenon, and then proceed to classify the types of modifications in historical titles and exemplify them, taking the game Total War: Rome Remastered (Feral Interactive, Creative Assembly, 2021) as a case study.</p> 2022-07-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2022 Juan Francisco Jiménez Abad http://e-tramas.fi.mdp.edu.ar/index.php/e-tramas/article/view/106 Crónica de la crónica videolúdica: origen y significación de la rotulación histórico-literaria de videojuegos 2022-07-30T21:37:18+00:00 Celia Delgado Mastral smassa@fi.mdp.edu.ar <p>El tema principal de este estudio es señalar el hilo conductor que une dos disciplinas hermanadas como son la Historia y la Literatura a lo largo del tiempo a través de la utilización del término historiográfico de la crónica en los ámbitos literario y, posteriormente, videolúdico. Como indica el título, este artículo pretende de alguna manera ser una crónica de los sucesos que han llevado a la elección consciente de grandes (y pequeñas) empresas de videojuegos del término <em>chronicles</em> en la rotulación de ciertas sagas. Para ello, es necesario retroceder hasta la división entre ambas disciplinas y observar su interacción continua a lo largo del tiempo, y especialmente, ratificar cómo la literatura se ha servido de los términos historiográficos para la creación de historias. Asimismo, se ha elaborado una pequeña selección de videojuegos que corresponden a esta clasificación, entre los cuales encontraremos ciertas diferencias genéricas que determinarán el uso y la significación del término “crónicas” en cada uno.</p> 2022-07-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2022 Celia Delgado Mastral http://e-tramas.fi.mdp.edu.ar/index.php/e-tramas/article/view/103 Entrevista a la Dra. Karla Parra, investigadora de la Universidad Autónoma de Baja California, México. 2022-07-08T01:57:00+00:00 Karla Castillo castillo.karla@uabc.edu.mx <p><strong>Entrevista a la Dra. Karla Parra, investigadora de la Universidad Autónoma de Baja California, México.</strong></p> <p>&nbsp;</p> 2022-07-31T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2022 Karla Castillo